پرش به محتوا

معرفی کلی مرکز

به چه می‌اندیشیم؟

امروزه دیگر تئاتر را هنری قلمداد نمی‌کنند که به متن مکتوب، تماشاخانه، صحنه و عوامل حرفه‌ای محدود باشد و مرزهای تاریخی و اجتماعی آن را به قلمرو انواع فعالیت‌های اجرایی (پرفورمنس) که میدان آن زندگی و تجربه‌ی زیسته، هنرهای زنده، بازی و نقش‌آفرینی است گسترش می‌دهند.

گونه‌های بسیار متنوع «تئاتر کاربردی»، روش‌های بارور و رو به رشد بداهه‌پردازی و تئاتر تربیتی، امکانات چندجانبه‌ی درمانگری در «نمایش‌درمانی»، ابعاد زنده‌ی درام‌های فردی و اجتماعی در مطالعات روانشناختی، اجتماعی و مردم‌شناختی، چرخه‌ی خودگردان اقتصادی در «تئاترهای جامعه‌بنیان» (کامیونیتی)، و پرورش همه‌جانبه‌ی شخصیت اخلاقی از حیث رابطه‌ی میان خود و نقش در فلسفه‌ی اخلاق، هیچ تردیدی برای صاحب‌نظران باقی نگذاشته است که تئاتر و اجرا در تاروپود اجتماعی و تاریخی هر جامعه‌ی زنده‌ای تنیده شده و مخصوص جوامع مدرن یا غربی نیست.

وقتی به ضرورت تئاتر در این ابعاد می‌اندیشیم، درمی‌یابیم که ضرورت تماشا شدن از میل کودکانه تا احساس مؤمنانه‌ای که می‌داند عالم محضر خداست دامن می‌گسترد. بخشی از انسان بودن ما از این نیاز روحی سرچشمه می‌گیرد که باید به تئاتر بپردازیم، با این هدف که تماشایی باشیم. پس تئاتر به اندازه‌ی تمام چیزهایی که ذاتاً از ما سر می‌زند ضروری است.

تئاتر هنری است

که با آن، انسان‌ها کردارشان را در زمان و مکانی معین، تماشایی می‌کنند یا تماشایی می‌یابند». تماشا، به رغم معنای لفظی‌اش، حتماً نباید دیداری باشد، زیرا شامل جلب کردن توجه دیگران نیز هست؛ دیگرانی که فکر می‌کنند این یا آن کار ارزش دیدن را دارد. نیمی از هنر تئاتر توجه کردن به دیگران است و این شالوده‌ی تمامی علم اخلاق است. اگر تماشایمان نکنند، محو می‌شویم و نخواهیم توانست کاملاً آن گونه باشیم که دوست داریم. اگر هرگز به تماشا نایستیم، هیچ گاه نخواهیم دانست «دیگری بودن» چه حسی دارد. اگر زیادی یا عوضی تماشایمان کنند، دچار ترس می‌شویم. اگر زیادی تماشا کنیم، توان بالقوه‌ی کنش را از دست می‌دهیم. با خوب تماشا کردن، با خوب تماشا شدن، با تعیین مرز برای هر یک، با هم می‌بالیم. هر آن چه مردم انجام می‌دهند، خواه وانمودسازی (تقلید، نقش‌آفرینی) باشد، خواه نباشد، «کردار انسانی» است. تئاتر زمانی تقلیدی است که بر پایه‌ی وانمودسازی یا نقش‌آفرینی باشد، چنان که تئاتر در مقام هنر، در سنت اروپایی، غالباً تقلیدی است؛ اما کل تئاتر تقلیدی نیست. در مسابقه‌ی فوتبال، مراسم عروسی یا یک دادگاه علنی جنبه‌های وانمودسازی اندک است، اما آن‌ها هم طبق این تعریف، تئاتر به حساب می‌آیند.

«مرکز پژوهش‌های احدرسه مطالعات اجرا» می‌کوشد، ضرورت تماشا و تماشایی شدن را در جامعه امروز نشان دهد، و به این دلیل از اصطلاح «اجرا» به جای «تئاتر» استفاده می‌کند، تا در دام پیش‌فرض‌ها و تصورات غالبی که واژه تئاتر تداعی می‌کند، نیفتد. 

چشم انداز

ماهیت بین‌رشته‌ای مطالعات مربوط به حوزه اجرا، ما را بر آن می‌دارد که تمام سرمایه‌های بالفعل و بالقوه موجود اعم از دانش دراماتورژی، تئاتر کابردی و روش‌شناسی هنری در آموزش و پرورش، تئاتر جامعه‌بنیان، موج چهارم توسعه که به بازی و صنایع خلاق فرهنگی اختصاص دارد؛ را در تمامی حوزه‌های علوم انسانی و فنی بجوییم، و به فکر روش‌هایی برای گفتگو با متفکران و نظریه‌پردازان رشته‌های مختلف باشیم.

شاید مهم‌ترین قدم در این زمینه، شکستن چهارچوب تنگ تعاریف و اصطلاحات، و فراروی از روش‌شناسی مرسوم و رایج در گفتمان‌های علمی و هنری است. در این زمینه برگزاری نشست‌ها و دوره‌های مشترک با افراد، مراکز و مجموعه‌های فعال در داخل و خارج، می‌تواند هدف‌گذاری ابتدایی مدرسه مطالعات اجرا باشد. یکی از اولین گام‌های این مدرسه، معرفی آثار مکتوب و چند رسانه‌ای ایرانی و خارجی در زمینه مطالعات اجرا خواهد بود. 

Super Efficient

Lorem ipsum dolor sit amet elit do, consectetur adipiscing, sed eiusmod tempor.

Deeply Committed

Lorem ipsum dolor sit amet elit do, consectetur adipiscing, sed eiusmod tempor.

Highly Skilled

Lorem ipsum dolor sit amet elit do, consectetur adipiscing, sed eiusmod tempor.